Torr hud kan vara vitaminbrist

Att skönhet kommer inifrån, det är sedan gammalt: Det är också väldigt sant. Om du känner dig trött, hängig och har torr hud kan det bero på du inte får i dig tillräckligt med vitaminer. Men genom att äta en nyttig och balanserad kost kan du få tillbaka en frisk och sund hud utan vitaminbrist.

Varför behöver vi vitaminer?

 

Det gäller att börja inifrån för att få en riktigt fin hud. Du behöver inte vitaminer i stora mängder, men de är livsviktiga för att kroppen fungera normalt. Vitaminerna kan liknas vid små, små delar som ingår i kroppens motor. Utan vitaminer kan inte motorn starta ordentligt och ta hand om alla reaktioner som händer i din kropp.

 

Vanliga symtom vid vitaminbrist

Att du känner dig trött, nedstämd och har dålig hy är vanliga symtom vid vitaminbrist. Du kan få torr hud, utslag, rodnader och torra läppar. Huden kan också bli inflammerad. Ett klassiskt symtom för B2-brist är återkommande sprickor vid mungiporna. Har du brist på vitamin B6 kan du bland annat få hudförändringar runt mun, näsa och ögon.

 

Viktigt med varierad kost

Du har nu koll på att vitaminer är viktiga. Men hur kan du undvika vitaminbrist och torr hud? En tumregel är att välja färgrik mat. Se till att du äter en varierad kost med mycket grönt på tallriken. Lägg även till frukt och bär.

Några vitaminer som huden gillar extra mycket

 

  • B-vitaminer. Det finns olika B-vitaminer och många av dem är viktiga för en frisk och vacker hy. Vitaminerna är involverade i många av hudens processer, däribland cellförnyelse, reparation och sårläkning. Exempel på vitamin B6 hittar du i kött, fågel, ägg, mjölkprodukter. Men även i potatis, spannmål, bär och bröd.

 

  • C-vitamin. C-vitamin är viktig för produktionen av kollagen som håller huden ung och elastisk. Vitaminen är även en stark antioxidant som skyddar huden från solskador och för tidigt åldrande. Bra källor för c-vitamin är citrusfrukter, paprika, broccoli, grönkål, havtorn och jordgubbar.

 

  • A-vitamin. Vitamin A behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt. A-vitaminsyra används även i hudkrämer för att behandla olika hudbesvär, som till exempel akne. A-vitamin finns i animaliska livsmedel, morötter, spenat, nypon och kraftigt grönfärgade grönsaker

 

  • E-vitamin. E-vitamin är en antioxidant som skyddar huden mot fria radikaler som bland annat orsakar för tidigt åldrande i huden. Utöver det är E-vitamin effektivt att smörja utvärtes för att ärr, sår och brännskador ska läka både snabbare och bättre. Vitamin E finns framför allt i frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter och ägg.